پرسش وپرسش علما به سوالات شما

با سلام و خسته نباشید من دختری شیعه هستم و می خواهم با پسری شافعی ازدواج كنم كه در خانواده ایشان بارها این مسئله انجام گرفته است و مشكلی ندارند و بنا به احترام به عقاید طرفین است . پدر و مادر من از مشكلات آینده می ترسند و می گویند بهتر است سر نگیرد.اما به نظر بنده وحدت مسلمین مهمتر است و ما نباید بین شعه و سنی تفرقه بیندازیم. این آقا خیلی به این ازدواج تاكید دارند(از من بیشتر) لطفا مرا راهنمایی كنید چون دچار سردرگمی هستم سریع پاسخ ی نشود
حق با شماست ، وحدت و همبستگی باید حفظ شود اما با توجه به اختلافهای عقیدتی دو مذهب اهل سنت و تشیع، این امکان بسیار وجود دارد که این ازدواج عاقبت خوبی نداشته باشد بنابرین بهتر آن است که این ازدواج سر نگیرد.


۱-ایا در امر غسل تنها زیر دوش حمام رفتن کافی است یا باید به اعضای بدن نیز دست کشید ۲-رعایت طرف راست و چپ در غسل گرفتن واجب است؟۳-اگر در گذشته فردی اشتباه غسل میگرفته و اکنون به اشتباه خود پی برده باید نمازهای گذشتهاش را قضا کند 

سنی ـشافعی

دست کشیدن بر اعضای بدن هنگام غسل الزامی نیست، فقط خیس شدن تمام بدن کافی است البته اگر هوا آنقدر سرد باشد که آب جذب بدن نشود باید یر بدن دست کشید تا آب جذب شود. رعایت سمت راست  و چپ در غسل سنت است.

کسی که در گذشته اشتباه غسل می کرده باید از این کوتاهی در مورد عدم آشنایی با مسایل شرعی توبه کند و  قضای نماز های گذشته را بجا آورد.

با عرض سلام         اگر شخصی آب جو خورده وهیچ تاثیری در رفتار نامبرده احساس نشود و نماز خود وعبادات خویش را انجام دهد آیا درست است            

عبادت وی درست است و باید در آینده از خوردن و نوشیدن چیزهای مشکوک بپرهیزد ، مفهوم حدیث نبوی است که می فرماید هر کس که از کارها و چیزهای مشکوک خود را باز دارد آبرو و دین خود را حفظ کرده است و هر کس که از اینگونه چیزها نپرهیزد بلاخره مرتکب حرام نیز خواهد شد.

 

ba salam

man dokhtare 25 sale va daneshjooye pezeshki hastam .mikhastam agar momken ast dar morede rabeteye jensi az rahe maghaad(posht) ke in roozha be tore shaye dar bimaran vojood darad dedanam. dar morede khatarate bahdashti midanam ama mikhastam jaygahe islam ra dar in mored badanam.

ba tashakor

این عمل خلاف شرافت انسانی و از نظر اسلام حرام است و در حدیث آمده است که خداوند به چنین انسانی نظر رحمت نمی فرماید. و حکم شرعی آن تعزیر است مانند پرت کردن او از کوه یا خراب کردن دیوار بر آن شخص.
اگر کسی چندین وقت قبل با زنی بیوه به صورت نامشروح ارتباط داشته آن هم به مدت محدود و در چند وقت بعد قصد ازدواج با دختر همان زن را پیدا می کند حکمش چیست ؟ واگر با دختر آن زن ازدواج کرده باشد چکار کند البته در صورتی که از کرده گذشته خود توبه نموده باشد؟ در کل چه جواب می دهید خواهش می کنم زودتر جواب بدید تا گناه بیشتر انجام نشود ویا دغدغه زودتر رفع گردد.

اگر در زمان ارتباط نامشروع با آن زن عمل جنسی انجام داده است دختر آن زن بر این فرد حرام است و ازدواج آن دو درست نیست و تا زمانی که با هم زندگی کنند مبتلا به گناه و زنا خواهند بود لذا باید هر چه سریعتر از هم جدا شوند با توبه کردن امید است که خداوند از گناه آنان در گزرد ولی مسئله شرعی تغییر نمی کند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ-
بسمه تعالی

با عرض سلام و خسته نباشید

سوآل 1- من این است که ما می دانیم طبق آیه شریفه»» اطیعوالله و اطیعو الرسول و اولی الامر منکم»» هر مسلمانی باید دارای خلیفه یا امام یا پادشاه یا هر اسم دیگری که روی آن بگذاریم باشد بنابر این از لحاظ ما اهل سنت خلیفه پنجم و ششم و هفتم و هشتم چه کسی است؟ خواهشمندم به طور کامل جواب بدهید و جواب را اگز روی سایت هم می گذارید به آدرس ایمیل  من هم ارسال کنید
از شما می خواهم جواب را به آدرس ایمیل من هم ارسال کنید

در آیه شریفه نفرموده است که مسلمان باید دارای حاکم و یا خلیفه باشند بلکه فرموده اگر حاکم عادل داشتند باید از او اطاعت کنند

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ-

علت شهادت حضرت زهرا (س) چه بوده است؟

طبق نظر اهل سنت حضرت فاطمة الزهرا رضی الله عنها شش ماه بعد از وفات پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم به مرگ طبیعی وفات فرمودند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

می خواستم بدانم كه اگر بادی از شكم به حالت مشكوك خارج شود بطو ریكه از آن صدا و بویی احساس نشود و فرد در حال نمازگذازشتن یا قران خواندن باشد

وضو باطل می شود؟

اگر در خارج شدن هوا شک دارد وضو نمی شکند ولی اگر یقین داشت که هوا خارج شده است باید دو مرتبه وضو بگیرد و نمازش را اعاده کند فرقی نمی کند که صدا یا بویی احساس شود یا نشود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام

می خواستم بدانم كه اگر بادی از شكم به حالت مشكوك خارج شود بطو ریكه از آن صدا و بویی احساس نشود و فرد در حال نمازگذازشتن یا قران خواندن باشد

وضو باطل می شود؟

اگر در خارج شدن هوا شک دارد وضو نمی شکند ولی اگر یقین داشت که هوا خارج شده است باید دو مرتبه وضو بگیرد و نمازش را اعاده کند فرقی نمی کند که صدا یا بویی احساس شود یا نشود
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ-
به نام خدا…….طبق نظر اهل سنت حضرت عایشه رضی الله عنه در چند سالگی با حضرت ازدواج کردند باتشکرفراوان….یوسفی

در شش سالگی و در ماه شوال سال یازدهم نبوت به عقد ایشان در آمد و در نه سالگی در سال اول هجری به خانه ی نبوت رفتند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ببخشید که مزاحم همیشگی هستم.

من در کشور فنلاند(ایالت مرکزی) سکونت دارم و می خواستم از اوقات شرعی آن آگاه شوم به دلیل آنکه تا مدتی دیگر خورشید غروب و طلوع آن خیلی نزدیک است و در نهایت به مدت نزدیک یک هفته خورشید طلوع غروب ندارد.

لطفا هر چه سریع تر مرا آگاه کنید که چه انجام دهم.

حکم مناطقی که طلوع و غروب ندارد این است که اوقات نماز طبق ساعات متعین شود. یعنی شما پنج وقت نماز خود را به طور تقریبی بر 24 ساعت تقسیم کنید و طبق آن نماز را ادا نمایید. و اگر طلوع و غروب داشته باشند باید طبق همان اوقات شرعی نماز ادا شوند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العلمین

دوستان عزیز در سایت سنی آنلاین السلام علیکم و رحمة الله .

اگر امکان دارد لطفا در مورد آنچه بین خالد بن الولید رضی الله تعالی عنه و مالک بن نویره در جنگهای رده اتفاق افتاد و نظر ابوبکر صدیق علیه السلام در این باره مطلبی بنویسید . متشکرم .

پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم در قبیله بنی تمیم پنج امیر منتخب فرموده بودند یکی از آنان مالک بن نویره بود، بعد از وفات پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم مرتد شد و از پرداخت زکات سر باز زد، حضرت خالد بن ولید برای سرکوبی مرتدین در حال مبارزه بود، وقتی به مالک بن نویره و همسرانش رسید دستور داد که او را دستگیر کنند، مالک بن نویره دستگیر شد و حضرت خالد او را به قتل رساند، بعضی از صحابه نزد حضرت عمر شکالیت کردند که مالک بن نویره قبل از دستگیری در محله خود اذان داده بود (یعنی مسلمان شده بود) ولی با این وجود حضرت خالد او را به قتل رساند، حضرت خالد بن ولید فرمود که او برای نجات خود و از ترس مرگ اذان داده بود. حضرت ابوبکر صدیق رضی الله عنه فرمود که حضرت خالد در تاویل عمل مالک بن نویره دچار اشتباه شده لذا از وی قصاص گرفته نمی شود، البته از طرف خودشان دیه مالک را پرداخت نمودند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ضمن عرض سلام

آیا در نماز بعد از سوره حمد در رکعت اول و دوم

میتوان بیش از یک سوره خواند؟

با تشکر فراوان

عبدالله – تهران

 

بله می توان خواند البته طوری بخوانید که رکعت اول بزرگتر از رکعت دوم باشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ-
با سلام و خسته نباشید

اگر فردی به دختری قول ازدواج دهد وتصمیم به ازدواج داشته باشد. اما پس از مدتی پشیمان گردد بدون دلیل موجه.آیا این ارتباط (در حد آشنایی) گناه محسوب میشود؟

آیا پشیمانی و عمل نکردن به قول خود گناه به حساب میآید؟

در چنیین موقعیتی چه باید کرد لطفا راهنمائیم کنید تا بیشتر از این مرتکب گناه نشوم.

با تشکر ازشما

ارتباط و آشنایی با زن و دختر نا محرم گناه بسیار بزرگی است ولو این که به نیت ازدواج با او باشد. شریعت تا این حد اجازه داده است که مرد برای انتخاب همسر یک لحظه دختر را ببیند نه این که با او رابطه و آشنایی برقرار کند، موارد بسیاری پیش آمده که دختر و پسر قبل از ازدواج به گناه مبتلا شده اند یا اگر پسر از ازدواج منصرف شود شاید دیگر کسی به سراغ آن دختر نیاید، وعده خلافی نیز گناه بسیار بزرگی است  بویژه وعده خلافی در ازدواج زیرا بازی کردن با آبرو و حیثیت یک خانواده است. لذا نباید بدون دلیل موجه از ازدواج منصرف شد. برای ارتباط و آشنایی قبل از ازدواج باید از صمیم قلب توبه کنید
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ–
سلام

می خواستم یه سوال از شما بپرسم.و ازتون اگه میشه جواب رو به میلم بفرستید.

من مدتهاست یک نفری رو برای ازدواج انتخاب کردم ولی مشکل من اینه که اون شیه هستش و تا اونجایی که من اطلاع دارم از مذهب ما بدش نمیاد احتمال این هم هست که سنی بشه.

اگه میشه منو در این زمینه کمک کنید ممنون میشم.

ازدواج یک رابطه چند روزه بین زن و مرد نیست که در صورت اشتباه بتوان جبران کرد؛ بلکه تشکیل یک خانواده است که در آینده جامعه نیز نقش بسیار مهمی دارد، شما باید دختری هم مذهب انتخاب کنید تا آینده شما و فرزندانتان دچار مشکل نشود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آیا دعایی یا روشی وجود دارد که موجب بولی ازدواج با شخصی شود؟ مثلاً من میخواهم هرچه زودتر ازدواج کنم و با دختری که در نظر گرفته ام از نظز شرعی و اجتماعی هم مشکلی وجود ندارد ولی دعایی لازم دارم که باعث تسزیع این کار شود و همچنین همان دختری که در نظر دارم.

شکراً

عجله در هیچ کاری مناسب نیست. بویژه در امر ازدواج چند روزی که طوفان و شور جوانی نشست خود را اسیر زندگی پر رنج دیدند بهتر است ضمن مشورت با  پدر و مادر و خویشاوندان و استخاره نمودن بیشتر دقت کنید و اگر از همه نظر مطمئن شدید بعد از هر نماز دعا کنید ان شاء الله کا شما انجام خواهد شد. استخاره این است که دو رکعت نماز نفل بخوانید و سپس دعا کنید که خدایا اگر این کار برای دنیا و آخرت من خیر است آن را برایم آسان گردان و در آن برکت عطا کن و اگر برای دنیا و آخرت من ضرر دارد مرا از آن کار دور بدار و هرچه برای من بهتر است را برایم مقدر فرما
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مکیدن آلت مرد توسط زنش به شرطی که آب منی را نـبلعد اشکالی ندارد. و نگاه کردن مرد به تمام نقاط بدن زنش و بلعکس جایز است. خواهشاً فتواهای افراطی ندهید. زن و شوهر هزکاری میتوانند با هم بکنند الا عمل گثیف لواط. بقیه همش جایز است. اگر باور ندارید بیشتر تحقیق کنید لطفاً. در سایتهای عربی و انگلیسی وطالب زیادی ذر این رابطه موجود است. –

———————————————————————————

برادر  عزیز اسلام آنچه کفار و غربیها انجام می دهند و به عنوان تمدن و فرهنگ بی بند و باری و فحشاء را جایز می دانند رد کرده و نمی پسندد و مکیدن چیزی که منبع تمام آلودگیها و کثافتها و میکروبها  است هرگز اسلام اجازه نمی دهند اگر به مقاصد اسلام آشنا نیستی عقل خودرا حاکم کن کدام یک حاضر سر انگشت کثیف و چرکی و آلوده را بمکد تا چه رسد به آلت تناسلی . شما که ادعا می کنید جایز است مکیدن آلت تناسلی دلیل جواز آن را بیاورید و گرنه بر ما اعتراض مکن . اگر دوست نداری هر کار می خواهی بکن چون بر ما بلاغ باشد و بس . و ما علینا الاالبلاغ . تا بیبینیم سر کار مکندهی آلودیگیها به کجا می انجامد . و بهتر این است شما را برادرانه نصیحت می کنیم که  پیرو بی بند و باریهای غربیان مباشید .
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ-
با عرض سلام وخسته نباشید خدمت شما:   

با توجه به اینکه بهشت دارلسلام است وخداوند نیز سلام است.فایده درک بهشت در زندگی روزمره ما چیست؟

دار السلام بودن بهشت به این معنا است که بهشت جای امنیت و آرامش است و خداوند سلام است یعنی این که خداوند عطا کننده سلامتی است به انسان و همه جهان  واین نکته در سرشت انسان نهفته شده که زمانی که از نتیجه و ثمره کارش مطمئن باشد با نشاط بیشتری اقدام به عمل می نماید. بر خلاف کسی که کار می کند ولی نمی داند که چرا او برا چه کار می کند؟ پس یکی از فوائد درک بهشت ایجاد روحیه ی مضاعف برای انجام کارهای نیک است و می توان گفت که فایده درک بهشت این است که فضای امن و آرام آنجا را در زندگی روزمره خودمان بوجود بیاوریم.
بهشت آنجاست که آزاری نباشد.                      کسی را با کسی کاری نباشد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ-
به نام خدا

بعضی از کسانی که به جمهعت تبلیغی میروند به آنها می گویند که اب خوردن در اول غذا شفا وسط غذا دوا و آخر غذا بلا است حال آنکه از نظر پزشکی خلاف این حرف اثبات شده و آب خوردن در آخر غذا بهتر است شما این اختلاف را چگونه توجیح می کنید

 سخن برادران تبلیغی در صورت مستند بودن حکم شرعی نیست و در حدیث بیان نشده است شاید نقل قولی از اطباء باشد پزشکان نیز در این باره متفق القول نیستند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
موسیقی لهو و لهب حرام است.

آیا آهنگ خوانندگانی مثل عصار و سامی یوسف…

و آهنگ های فیلم های جمهوری اسلامی ایران هم

حرام میباشد؟

لطفا مرا سریع تر آگاه کنید که کمی با مشکل بر خوردم.

اسلام می گوید که قلب انسان همواره لبریز از محبت الهی و یاد او باشد که محبوب و مقصود حقیقی است و هر چیزی که با این مقصد در تضاد باشد ناجایز است فرق نمی کند که چه کاری باشد و انجام دهنده  آن چه کسی باشد.
تجربه نیز نشان داده است ه انواع مختلف آهنگها و موزیک ها فشار روانی را به خداوند و پیروی از دستورات وی بهترین آرامش روانیست.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با سلام . ایا رهن در اسلام جایز است

رهن در اسلام با شرایط خاط جایز است و یکی از شرایط مهم رهن این است که مال مرهون هیچ گونه استفاده ای نشود رهن امروزی خلاف این شرط است و صاحب خانه از رهنی که می گیرد استفاده می کند، لذا اینگونه رهن درست نیست. البته می تواند اجاره یک سال یا بیشتر را یکجا بگیرد
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ-
ا سلام

لطفا فرق تفعلون وتعملون را شرح دهید.

تفعلون از ماده ی «فعل» و تعملون از «عمل» گرفته شده است و بین فعل و عمل از چند جهت فرق است. اول اینکه عمل به کاری گفته می شود که با تفکر و تدبر انجام گیرد و فعل هر نوع کاری را شامل می شود خواه با فکر و تدبر بادش یا نباشد. دوم اینکه این «عمل اشاره به استمرار کار دارد و لی در فعل استمرار لازم نیست و به همین جهت خداوند در قرآن «واعملوا صالحا» فرموده و «وافعلوا صالحا» نفرموده، سوم اینکه «عمل» فقط کارهای اختیاری را در بر می گیرد و «فعل» کارهای اختیاری و غیر اختیاری را شامل می شود، چهارم اینکه «عمل» قول (سخن) را در بر دارد ولی «فعل» این گونه نیست.
مراجعه شود به تاج العروس، ج 8، ص 64 فعل الفاء من باب اللام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بسم الله الرحمن الرحیم
با سلام و عرض خسته نباشید
آیا در مذهب امام اعظم رحمه الله رفت وآمد وحضور زنان در مسجد مشترك با مردان برای ادای نماز جمعه و جماعت در یك فضا با حائل یك پرده و با فاصله ۵ متر عقبتر از مردان جایز است یا خیر؟

در فقه حنفی شرکت زنان در مساجد برای نماز جایز نیست و مکروه تحریمی است و این حکم بنا بر فساد زمان می باشد. زنان صحابه در زمان پیامبر صلی الله علیه وسلم به مسجد می رفتند حضرت عائشه رضی الله عنها می فرمایدکه اگر پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم می دید که چقدر تغییر کرده اند حتما آنان را از حضور در مساجد منع می فرمود
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با سلام و خسته نباشید خدمت شما و همه عزیزان خدمت گذاران جامعه اهل سنت ایران
یک سئوال از شما دارم :
ازدواج با دختر زن دوم داماد آیا درست است یا خیر؟
لطفا جواب را برایم ایمیل کنید .
آدرس سایت:http://www.inf-samad.blogsky.com/

بله درست است

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ——
سلام علی من اتبع الهدی. سرور گرامی و علمای بزرگ امیدوارم همیشه در راه پیشبرد اسلام همیشه موفق باشید.من تا حالا ۳ سوال از شما پرسیدم اما کسی پاسخش را در سایت نمینویسد شاید هم به شما نمیرسد اما حالا خواهش میکنم مرا راهنمایی کنید سوال۱-اگر کسی نمازش قضا شد مثلا عصر و اگر قضا را بجا نیاورد و نماز مغرب را خواند و یا حتی نماز عشا را نخواند و نماز صبح را بجا اورد ایا نمازش قبول است یا نه باید اول ان قضا را بخواند بعد قبول میشود۲-ایا اگر کسی برای مرده ای قران بخواند یا کار خیری یا صدقه و ثوابش را برای ان مرحوم بفرستد ایا ان ثواب به ان مرحوم میرسد؟۳-ایا کسی که نماز نمی خواند دیگر اعمالش مثل ذکر و نیایش و صدقه دادن قبول میشود      امیدوارم در هر کجا که هستید موفق و موید باشید الله حافظ

ج1) اگر صاحب ترتیب است باید اول نماز قضا را بخواند بعد نماز وقتی را در غیر این صورت نماز وقتی وی درست نخواهد بود. صاحب ترتیب به کسی گفته می شود که کمتر از 5 نماز قضا بر او واجب باشد.
ج2) بله، ثواب به مرده می رسد.
ج3) بی نمازی گناه بسیار بزرگی است ولی مانع از قبولیت دیگر اعمال خیر نمی باشد
—————————————————-
خوردن   شیر  زن توسط همسر  چه حكمی  دارد       یك  مرد  شیر  همسرشو  برای  این  خورده   تا  مزه  اونو  بدونه  لطفا  این  چه حكمی داره

خوردن شیر همسر حرام است، فرقی نمی کند که به چه منظوری خورده شود.
—————————————————
حکم غنا و موسیقی در اسلام چیست ؟درصورت امکان سایتی مختص این مورد معرفی کنید؟

جواب سوال شما در بخش فتاوای جدید همین سایت در دسترس است
———————————————————
سلام من یک دوستی دارم که بی دین است و هنوز دینش را انتخاب نکرده است ولی پدر و مادرش شیعه هستن به من می گوید به من بگیید کدوم دین بهتره با دلیل اگه سوالی داشته باشد شما میتوانید بهش کمک کنید؟جوابش را برام بفرستید در ضمن خونه ی دوستم زاهدان نیست تهرانه
هر کسی که غیر از اسلام دینی را برگزیند ، آن دین نزد خداوند هرگز پذیرفته نمی شود. ( ومن یبتغ غیرالاسلام دینا فلن یقبل منه) ما پیشنهاد هیچ دینی بغیر از اسلام را به هیچ کس نمی دهیم.
بهتر است دوست شما در مورد دین اسلام مطالعه کند.
———————————————————–ژ
با سلام  ایا درست است که خداوند برای بهشتیان سوره رحمان را می خواند  ایا خداوند را در ان دنیا می توان دید انشالله ۲ پدر حضرت محمد ص چه دینی داشت      متشکرم

دیدن خداوند و ملاقات با حضرت حق در آخرت میسر خواهد شد. ولی خواندن سوره رحمان در احادیث مشاهده نشد.

————————————————————–
با عرض سلام
۱- آیا یک عالم دینی اجازه دارد یک زوج را که هردو صددرصد راضی به طلاق هستند را در یک جلسه(منظور یک بار، یک دفعه) طلاق دهد؟وظیفه یک عالم بر اساس کتاب ا… و سنت رسول ا…(ص) در این گونه موارد چیست؟
۲- اگر عالمی این کار را کرد آیا ثواب کرده است یا گناهکار است؟

روش سنت طلاق این است که سه طلاق به طور متفرق در زمانی که زن از بیماری زنانه پاک می شود داده شود یعنی در هر پاکی یک طلاق، ولی اگر در یک جلسه هر سه طلاق را بدهد باز هم هر سه طلاق واقع می شود. اختیار طلاق در دست عالم دین نیست که زن کسی را طلاق بدهد. البته اگر شوهر عالم دین را وکیل خود قرار داد، عالم دین اول باید زن و شوهر را دعوت به مصالحه کند و در صورت عدم رضایت، روش سنت طلاق را اجراء نماید.
——————————————————
پرداخت زکات بر چه کسانی واجب است و شامل چه اموالی می شود ؟
چند در صد ثروتمان را باید زکات بدهیم؟
و زکات را به چه کسانی بدهیم و چگونه مستحقین واقعی را پیدا کنیم و چه کسانی در اولویت هستند؟
چه زمانی باید زکات را بپردازیم ، آیا باید در آخر هر سال این کار را بکنیم؟
آیا دادن زکات به افراد کافر یا فرقه های ضاله مسلمان صحیح است؟

زکات بر هر شخص عاقل بالغ که مالک نصاب باشد فرض است. اموالی که زکات بر آنها فرض است چهار نوع هستند:
1- طلا زمانی که به مقدار 87/479 گرم باشد.
2- نقره زمانی که بمقدار 612/35 گرم باشد.
3- اموال تجارت زمانی که ارزش آن به مقدار نصاب نقره باشد. اگر از هر سه از این نوع مقدار اندکی ولی در مجموع قیمت همه به ارزش نصاب نقره می رسید زکات واجب است.
4- بر انواع متفاوت دام از قبیل گوسفند، گاو وشتر. این نوع تفصیلات زیادی دارد که اینجا محل بیان آن نیست.
یک چهلم یا همان دو و نیم درصد مال باید زکات داده شود.
مستحقین زکات فقراء و مستمندان هستند و خویشاوندان مستمند در اولیت هستند. با پرسش و جستجو می توان مستمند واقعی را شناسایی کرد.
ادای زکات قبل و بعد از پایان سال درست است به شرط اینکه شخص مالک نصاب شده باشد، اگر مالک نصاب نباشد و به امید اینکه در آینده مالی خواهد اندوخت زکات بپردازد درست نیست و زکات ادا نمی شود بعد از پایان سال باید دوباره بپردازد.
———————————————————-
با توجه به اینکه در زمان پیامبر(ص)در مسجد فرش وجود نداشته و پیامبر در نماز بر خاک سجده می کردند، آیا اکنون در زمان ما سجده کردن بر فرش درست است؟
اگر بخواهیم در این مورد سنت پیامبر را درست بجا بیاوریم ، چکار باید بکنیم؟

سجده بر خاک و فرش هر دو جایز است ، پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم نیز روی گلیم نماز خوانده اند، صحابه گاهی بر اثر گرمای شدید بر آستین خود سجده می کردند

—————————————————
با تشكر ازهمه عزیزان  سلام عرض می كنم

سوال -برای یكی از دوستان ده سال پیش تصادفی منجر به فوت اتفاق افتاد .پس از یكسال خانواده متوفی رضایت دادند اما طبق ایه صیح قرآن بایستی دو ماه متوالی روزه گرفت .ازطرفی  عدم توانایی وضعف جسمانی قادر به روزه گرفتن نیست . حال اگر راهی دیگر وجود دارد  لطفاٌ راهنمایی كنید .

در کفاره قتل خطا باید دو ماه یا شصت روز متوالی روزه گرفت، اگر بنا بر ضعف جسمانی یا عذر دیگر نمی تواند در حال حاضر روزه بگیرد باید تا زمان بر طرفی ضعف یا عذر توبه کند. برای روزه گرفتن در کفاره قتل عوض یا بدلی در شریعت بیان نشده است.
——————————————————–
با سلامخدمت مولانا
در بعضی کتاب ها نوشته شده است که گفتن مثلا ۱۲۰۰۰ بار الله الصمد تو را قادر به دیدن سیرت انسان ها می کندیا ذکر هایی مانند آن.
میخواستم بدانم گفتن آنها به این نیت که به قدرتی برسی درست است ؟

ذکر خداوند برای مقاصد نیک درست است ولی برای این که انسان قادر به دیدن خوبیها و بدیهای دیگران شود درست نیست.
———————————————————
با سلام    چرا در مورد حجاب در نماز جمعه صحبت نمی شود با این حجاب این مادران شما ومن هیچ توقعی نباید از تربیت بچه های این مادران داشته باشیم      لطفا جای دوری برای اثبات صحبت من نروید همین نزدیک مسجد یعنی ساختمان پزشکان خیام بروید متوجه حجاب یک زن ودختر مسلمان می شوید   وسلام

از تذکر شما متشکریم. البته وظیفه ما نیز تنها تذکر و یاد آوری است. نمی شود کسی را وارد عمل کرد.
——————————————————
با سلام وعرض خسته نباشید و تشکر زحمات صمیمانه شما

اینجانب قبلا چند سوالی در مورد زکات پرسیدم که جواب های شما عزیزان زیاد برایم واضح نبود لذا خواهشمند است به این سوالات من که تکمیل سوالات قبل می باشد در صورت امکان پاسخ دهید :

1-     آیا زکات شما حقوق کارمندی می شود چون از حقوق کارمند مالیآت کسر می گردد و بعضی ها معتقد هستند که بمنزله زکات است که دولت موظف به خرج آن در مصارف مرتبط به مستحقات زکات است .

2-     2- مقدار پولی که زکات تعلق می گیرد چقدر است (شرایط کلی آن ) و آیا اگر فردی طی دوسال پنج میلیون پس انداز کند زکات چگونه محاسبه می گردد (یا طوری دیگر مطرح کنم اگر فردی در طی پنج ماه اول سال یک میلیون تومان ، سه ماهه دیگر پانصد هزار تومان ، دو ماه بعدی پانصد هزار تومان و دو ماه آخر هم چهارصد هزار تومان پس انداز کند زکات این پس انداز چگونه محاسبه می شود)

3-     در جواب سوال قبلی من که آیا زکات به فردی که نماز نمی خواند و برای امرار معاش خود و خانواده تلاش نمی کند تعلق می گیرد عرض کرده بودید به هر شخص مسلمان حتی اگر نماز نخواند و برای امرار معاش کار نکند زکات تعلق می گیرد چند نکته و سوال برایم مطرح است :

4-     الف ) در مقالات و سخنرانی های مذهبی بسیاری خوانده و شنیده ام که آخری« اتصال فرد به اسلام ومسلمانی نماز است یعنی اگر فرد نماز نخواند در حقیقت آخرین گره اتصال او به اسلام باز شده و اگر ادعای مسلمانی کند مسلمان نیست پس لطفا در این مورد کمی توضیح دهید

      ب) خیلی ها معتقد هستند که بخاطر این با زکات مخالفند چون آن را مفت خور پروری می دانند چون خیلی ها توانایی کار را دارند و با یک کمی همت می توانند امرار معاش کنند و در این چنین مواردی معتقد هستند دادن زکات هم موردی ندارد اما برای شخصی که توانایِ کار را دارد و به امید زکات و کمک مردم دست از کار کشیده اصلا درست نیست لطفا در این مورد هم توضیح دهید

5- اگر شخصی دارای پدر و مادر پیر که نیاز مبرم داشته باشند و در آمد هم نداشته باشند آیا چه دلیل قرآنی وجود دارد که زکات تعلق نگیرد

6- آیا کل زکات را بایستی به یک فرد داد یا می توان چند قسمت نمود و بین چند عده مستحق تقسیم نمود

7- می توان زکات را به انجمن های خیریه و انجمن بیماران خاص(کلیوی ، سرطانی ، تالاسمی و … ) و یا به داشگاه کمک کرد تا مثلا خرج دانشگاه یا دانشجویا بی بضاعت کند ، داد

8- آیا زکات را می شود طوری تقسیم کرد که مثلا ماهانه مبلغی را پرداخت نمود چون حقوق کارمندی ثابت است و ماهانه مبلغی کمک کند یا باید یک سال صبر کند و یکجا پرداخت کند .

مالیاتی که از کارمندان یا دیگر اشخاص گرفته می شود طبق قوانین حکومتی و برای تامین نیازهای دولت است و زکات فرض الهی است، با کسر مالیات زکات ادا نمی شود.

نماز بزرگترین رکن دین بعد از ایمان است و ترک آن گناه بسیار بزرگی است ولی ترک نماز سبب کافر شدن نمی باشد و با وجود ترک نماز آن شخص مسلمان است، لذا ادای زکات بر وی لازم خواهد بود. در بعضی احادیث فرموده شده که شخص بی نماز مؤمن نیست، محدثین می فرمایند که مفهوم اینگونه احادیث این است که آن شخص مؤمن کامل نیست زیرا در دیگر احادیث آمده است که هر کس از صمیم قلب به وجود خداوند اعتراف کند، بالاخره وارد بهشت می شود (یعنی مسلمان است) لذا برای تطبیق بین این حدیث و حدیث قبلی گفته شده که منظور از مؤمن نبودن بی نماز این است که ایمان وی کامل نیست. شاید سخنرانان برای تهدید و توبیخ هرچه بیشتر، این حدیث را بدون توضیحات مربوطه بیان کرده اند.

در ادای زکات باید دقت شود که به مستحق واقعی برسد، با این حال دادن زکات به مستمندی که توانایی کار کردن را دارد درست است. البته گناه تنبلی و کار نکردن بر او خواهد بود.

یکی از شرایط ادای زکات این است که در مال زکات تملیک صورت گیرد یعنی شخص فقیر مالک آن شود و در حدیث آمده است که فرزند و اموال او مال پدر می باشند لذا صورتی برای تملیک وجود ندارد، به تعبیری دیگر منافع مالی بین فرزند و پدر و مادر مشترک است و امکان تملیک وجود ندارد پس زکات دادن به آنها درست نیست.

می توان زکات را بین چند نفر تقسیم کرد البته نباید آنقدر کم داده شود که هیچ نیازی از نیازهای فقر را بر آورده نکند و نه آن قدر زیاد داده شود که فقیر مالک نصاب شود.

انجمنهای خیریه که زکات جمع آوری می کنند مالک زکات نیستنند بلکه نماینده و وکیل صاحب مال هستند و تا زمانی که زکات را بر افراد مستمند واقعی خرج نکنند زکات صاحب مال ادا نخواهد شد لذا باید دقت کرد که آیا انجمنها زکات را بر افراد مستمند واقعی خرج می کنند یا خیر؟

زکات اگر برای عمران و آبادانی دانشگاه صرف شود زکات ادا نمی شود و اگر برای رفع نیازهای دانشجویان بی بضاعت مصرف شود درست است.

ادای زکات بصورت ماهانه درست است.

 ——————————————————-
با عرض سلام 1ایا خواندن اقامه برای زن در نماز واجب است 1ایاحضرت عمر در موقع رحلت حضرت محمد در مورد نوشتن حدیث مخالفت کردند متشکرم…..

اقامه گفتن برای زن نه واجب است و نه سنت، زن باید بدون اقامه نماز بخواند مرد زمانی که تنها نماز می خواند اقامه گفتن برای او مستحب است.
حضرت عمر رضی الله عنه مخالفت نکرد بلکه جهت بیماری شدید پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم، نخواست که ایشان اذیت شوند، همانگونه که در صلح حدیبیه پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم به حضرت علی رضی الله عنه دستور دادند که لفظ «رسول الله» را پا کن ولی ایشان به جهت محبت و ایمان عمیق خود حاضر به این کار نشد تا اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم آن لفظ را پاک نمودند.

 ——————————————————
با سلام ببخشید سوالم این بود که بعد از شب زفاف وقتی ترشحاتی یا خونی از انسان خارج میشود می توان با ان حالت نماز خواند یا اینکه باید غسل کرد ؟ خیلی تشکر

در صورت ارضاء شدن یا داخل شدن عضو مرد در عضو زن (بدون ارضاء یا با ارضاء) غسل واجب است در غیر این صورت با شستن ترشحات یا خون و تجدید وضوء می توان نماز خواند.

 ——————————————————–
با سلام می خواستم بدانم كه چرا شما مولوی عبدالحمید كه 4 تا زن دارد و یكی از زنانش 17 سال سن نیز دارد را قبول دارید؟

خداوند در قرآن کریم به مردها اجازه داده که هر مرد می تواند حد اکثر با چهار زن در یک وقت ازدواج کند. حضرت علی رضی الله عنه نیز بعد از وفات حضرت فاطمة الزهرا رضی الله عنها با هفت زن دیگر یکی پس از دیگری ازدواج فرمودند و این علاوه بر کنیزانی است که در دولتکده ی ایشان بودند
—————————————————
باسلام وعرض ادب  به عزیزان وبرادران وکارکنان این سایت  می خواستم بپرسم کسی که همسرش بیمار واز کار افتاده است ومی خواهد همسر دیگر اختیار کند طبق قانون قران وسنت نبوی باید از همسر خود اجازه بگیرد یا خیر                        باتشکر ازوحانیون معظم    محمد

برای ازدواج دوم شرعا رضایت همسر اول شرط نیست ولی اخلاقا اگر بتواند او را راضی کند کار خوبی است.

——————————————————
بنام خدا

لطفاحکم شرعی تماس جنسی از طریق مقعد با زن را به استناد احادیث نبوی وآیات قرآنی بیان فرمایید

1- از حضرت جابر رضی الله عنه روایت است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند: بیشترین چیزی که از او هراس دارم این است که امت من مبتلا به کار قوم لوط شوند.
2- از حضرت ابن عباس رضی الله عنه روایت شده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند: ملعون است کسی که مبتلا به عمل قوم لوط شود.
3- در روایت دیگری از ابن عباس آمده است که حضرت علی رضی الله عنه چنین دو شخصی را به قتل رساند و حضرت ابوبکر رضی الله عنه دیوار را روی سر آنان خراب کرد.
در روایت دیگری از ابن عباس آمده است که پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم فرمودند: کسی که از طریق مقعد با زن یا مردی تماس جنسی بگیرد، خداوند به او نظر رحمت نمی فرماید.
مراجعه شود به کتاب مشکوة المصابیح ج 2 ص 312، کتاب الحدود
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
میخواستم بدانم آیا( پیامبر اکرم(ص) در روز های آخر عمر خود که در بستر بیماری بود و از جمع خواست که برای او قلم و کاغذ بیاورند ولی حضرت عمر بن خطاب مخالفت کرد) آیا واقعا دارد یا نه.
لطفا توضیح بدهید.
تا تشکر.

حضرت عمر رضی الله عنه مخالفت نکرد بلکه جهت بیماری شدید پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم، نخواست که ایشان اذیت شوند، همانگونه که در صلح حدیبیه پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم به حضرت علی رضی الله عنه دستور دادند که لفظ «رسول الله» را پا کن ولی ایشان به جهت محبت و ایمان عمیق خود حاضر به این کار نشد تا اینکه پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم آن لفظ را پاک نمودند.

——————————————————–
با عرض سلام وخسته نباشید.

می خواستم بدانم آیا خوردن گوشتهایی که در بازار عرضه می شود درست است. از کجا مطمئن باشیم که هنگام ذبح نام خدا برده می شود یا نه. ممنون.

دامهایی که در کشورهای اسلامی کشتار می شوند طبق مقررات شرعی می باشد و نباید در مورد آنها زیاد شک کرد. البته در مورد گوشتهای وارداتی از کشورهای غیر مسلمان باید احتیاط کرد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
با عرض سلا م.

چی می فر مایندعلمای دین.در مورد موی مصنو عی که در زیر پوست کشت داده می شود ولی رشد نمی کند. آیااحکام شرعی بجا می آیند. غسل می شود.

اگر مانع از رسیدن آب به پوست سر نباشد اشکالی ندارد.

———————————————–
ا سلام خدمت شما

من چند روز پیش سوالاتی از شما پرسیدم که متاسفانه جوابی نگرفتم.حال چند سوال دارم که خواهشمندم به آن ها جواب دهید

۱-نظر اهل سنت درباره ی عرفان و تصوف چیست؟

۲-آیا فرستادن درود و دعای خیر به مرده می رسد؟اگر نه چرا ما به پیامبر و خاندابش درود می فرستیم؟

۳-در کشور ما در تمامی فیلم ها و سریال ها از موسیقی استفاده می شود و در تمامی خانه ها گوش دادن به ترانه ها امری خیلی عادی است می خواستم راهی پیشنهاد کنید تا از این کار حرام برحذر باشم؟

متشکرم          اجرکم عند الله

ج1) حقیقت عرفان و تصوف این است که انسان همه ی آلودگی های روحی و باطنی را ترک و خود را به خداوند نزدیک کند و این مقصود اصلی است، ولی پیمودن این را باید طبق قوانین شریعت باشد وگرنه طریقت بدون شریعت بی فایده و موجب گمراهی می گردد.
ج2) از نظر اهل سنت دعای خیر و طلب رحمت برای مرده درست است و فایده اش به مرده می رسد.
ج3) وقتی حرام بودن چیزی ثابت شد انسان باید به هر نحو ممکن آن را ترک کند، حد اقل محدوده ی اختیارات خود مثل خانه، مغازه و غیره را باید کنترل کند. اگر در جایی خارج از محدوده ی اختیارات خود با کار غیر شرعی مواجه شد می تواند با نرمی تذکر دهد، اگر قبول نکردند آنجا را ترک کند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
لطفا جواب سوال زیر را در سایت قرار دهید. بنده متاسفانه قبلا از موسسه مالی و اعتباری با سود 27% وام طرفته ام و در حال پرداخت اقساط هستم . در حال حاضر پولی جهت تصفیه کامل وام ندارم ولی یک امکان برایم وجود دارد که وامی تحت عنوان وام مسکن با سود 16% از یک شرکت دولتی بگیرم و وام موسسه را تصفیه کنم آیا این کار جایز است . شما چه راه حلی ارائه می نمائید.

گناه را نمی شود با گناه شست در صورت امکان از کسی قرض گرفته و وام قبلی را تصفیه نمایید و اگر راهی برای نصفیه نبود، طبق معمول اقساط خود را بپردازید و از صمیم قلب از خداوند آمرزش بطلبید و تصمیم بگیرید که در آینده برای رفع نیازهایتان راهی غیر از وام گرفتن را انتخاب کنید.
———————————————-
حکم شکستن قسم چیست و مقدار کفاره آن در صورت وجود چقدر است.

در حدیث آمده است که اگر برای کاری قسم خوردید و بعد متوجه شدید که انجام آن بهتر است آن کار را انجام دهید و کفاره ی قسم خود را ادا نمایید. برای کفاره قسم باید به ده نفر مستمند دو وعده (نهار و شام) غذا بدهید یا به آنها لباس بدهید، در صورت عدم توانایی مالی سه روز روزه بگیرید.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سلام.من بیست سال سن دارم و مدت 6 سال است كه با یه  دختری اشنا هستم ومیخواهیم با هم ازدواج كنیم خانواده دختر با این ازدواج راضی هستند اما اقام اجازه نمیده با اون دختر ازدواج كنم من هم نزى یك ملا رفته از او دعا خواستم تا كاری كنه اقام راضی بشه یعنی سبب بشه تا ما دو تا با هم ازدواج كنیم ایا این كار من حرام است من از مجبوری نزد  ملا رفته ام تا كارم را بكنه اما جا نمونه كه من اطلاع ندارم كه دعا قرانی است یه نه ایا قرانیش هم حرام است.من او مجبوری كه نزد زنا نرم میخوام ازدواج كنم

این تصمیم شما که به خاطر مبتلا نشدن به گناه می خواهید ازدواج کنید قابل ستایش است ولی آشنایی با دختر نا محرم و گفتگو با او حرام است و باید از صمیم قلب توبه شود. بهتر است با پدرتان صحبت کنید و حرفهای او را نیز بشنوید،  شاید دلایل قانع کننده ای داشته باشد. با این همه اگر کسی برایتان دعای قرآنی نوشته باشد جایز است و گر نه حرام است.
 
ــــــــــــــــــــــــــــ

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: