چند سوال و جواب

۱- چرا اهل سنت دست بسته نماز می خوانند؟
۲- آیا مجوز ورود زن به بهشت دست شوهر است؟
۳- تفاوت حق ارث زن و مرد برای چیست؟
 سلام علیكم: بعضی از افراد شیعه از ما سوال كردند كه چرا شما در انجام و بجا آوردن نمازهای پنج گانه دست های خودتان را می بندید و منظور شما از انجام نماز بصورت دست بسته چیست. خواهشمند است راهنمایی كنید.
و علیكم السلام و رحمة الله و بركاته
 جواب: ببینید اهل سنت و الجماعة به این خاطر نام گرفته ایم كه پیرویی سنت رسول الله (ص) را كرده و از جماعت مسلمانان خارج نشده و تمام جماعت و گروه صحابه ی رسول الله (ص) را دوست داشته و آنان را یاوران برحق و ناصران دین او می دانیم چون واسطه های ما در دین با رسول الله (ص) آنان هستند.
پس اگر دست بسته نماز می خوانیم به این خاطر كه آنحضرت علیه السلام دست بسته نماز خوانده اند و علامت تسلیم و فروتنی و تواضع و عجز در محضر رب العالمین و مناجات با رب العزت است. و نماز و روزه (عبادات) اجتهادی و عقلی نیستند كه هرچه ما دلمان خواست انجام دهیم بلكه توقیفی هستند یعنی آنطور كه رسول الله به ما خبر داده است و همانطور كه نماز خوانده اند ما مأموریم كه به همان طرز نماز بخوانیم، رسول الله دست بسته نماز خواند، و ما هم مامور به پیروی از آنحضرت هستیم. و این سنت آنحضرت است و ما هم اهل سنت هستیم. در قران مجید آمده «و ما آتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا»  «و لكم فی رسول الله اسوة حسنة لمن كان یرجو الله و الیوم الاخر»
هرچه رسول الله برای شما به ارمغان آورده بگیرید و عمل كنید و آنچه كه شما را از آن منع كرده باز آیید. و برای شما در رسول الله الگوی نیكویی وجود دارد، برای افرادی كه از خدا امیدوار رحمت و انتظار رسیدن روز قیامت را دارند.

با عرض سلام و توفیق الهی
سوال: در حالیكه زن امورات خانه داری و زناشویی را به نحود احسن انجام میدهد و در حد توان احكام دینی را نیز رعایت و انجام میدهد. آیا باز هم مجوز ورود زن به بهشت دست شوهر است؟
 جواب: خیر؟ در حدیث آمده است. زن وقتی عبادت پروردگار را انجام می دهد و حقوق شوهر را به نحو احسن رعایت می كند و نمار پنجگانه و روزه اش رامی خواند او وارد بهشت می شود و نیازی به مجوز شوهر ندارد.
اجازه كسب رضایت شوهر برای زنی است كه شوهر از او ناخشنود است و اطاعت شوهر را در امور شرعی او نمی كند اما اگر شوهر او را به امور ناجایز دستور دهد اطاعت زن از شوهر حرام است. «لانه لا طاعة لمخلوق فی معصیة الخالق».
سوال: ۱- تفاوت حقوق ارث زن و مرد برای چیست؟
جواب: هر تقسیمی كه در دنیا صورت می گیرد باید بر اساس علم و حكمت و عدالت باشد و خداوند در تقسیم میراث بین ورثه از علم و حكمت خود كار گرفته و به عدالت تقسم نموده اند.چون در قرآن مجید می فرماید: «آباوكم و ابناءكم لا تدرون الیهم اقرب الیكم نفعا فریضة من الله و الله علیم حكیم» شما نباید اعتراض بكنید چون شما نمی دانید پدرانتان و پسرانتان كدامیك برای شما مفیدتر است این تقسیم قطعی والا تغییری است از جانب الله  و (بدانید) خداوند علیم حكیم است و فعل حكیم از حكمت خالی نیست.
در اسلام تقسیم به جهت نفع بودن است یعنی كدامیك از ورثه ی میت برای میت بیشتر سودمند و نافع تر است حق او بیشتر در نظر گرفته شده و این سودمندی بیشتر را خداوند كه علیم و حكیم است بهتر  می داند چنانكه در این آیه خداوند می فرماید.
چون مسئولیتها و حقوق واجبراً بر مرد از زن بیشتر اند و در قرآن مجید اینگونه تقسیم شده است و تقسیم ارث را خود خداوند بر عهده گرفته اند حتی بر عهده ی رسول اكرم (ص) گذاشته نشده است. و برای اینكه این مسئله برایتان خوب واضح شود اجازه بدهید برایتان مثالی بزنم كه در اسلام حق زن كمتر از مرد فی الواقع قرار داده نشده بلكه اگر خوب دقت شود بیشتر از مرد به او داده شده است.
پدر وفات می كند و از او یك دختر و یك پسر به عنوان وارث باقی می ماند، تمام ما یملك (تركه) 3 ملیون تومان هستند كه دو میلیون به پسر و یك میلیون به دخترش تعلق می گیرد اینجا به ظاهر سهم پسر بیشتر از دختر شد. اما ادامه می دهیم دختر و پسر هر دو تا دم بخت هستند  پسر ازدواج می كند یك میلیون مهریه همسرش تعیین می شود و پانصد هزار تومان خرج شب عروسی و پانصد هزار تومان خرج جهیزیه می كند، بعد از زفاف هم تهیه پوشاك و مسكن و یا اجاره مسكن بر او لازم است كه مزید بر آن و هزینه زایمان و تربیت فرزند هم بر او قرار دارد و دیگر هزینه های آب و برق و تلفن همگی بر دوش مرد هستند برای تامین آنها دیگر پول ندارد.بلكه باید متصل بعد از زفاف به جای رفتن به ماه عسل به سركار برود تا هزینه های زندگی را تامین كند چون پول به ارث رسیده همان بود كه تمام شد.
اما خواهر او را كه دختر میت باشد نگاه می كنیم
او یك میلیون به ارث برده بود، برای او هم خواستگاری پیدا می شود ازدواج می كند تا به خانه بخت برود یك میلیون مهریه می گیرد جهیزیه پانصد هزار تومان می گیرد مسكن و نفقه و پوشاك و هزینه زایمان و تربیت فرزندان ومهمانان را هم همسر او تامین می نماید پول آب و برق و تلفن هم بر دوش او نیست.
پس ببینیم چند تومان در اختیار اوست
1- یك میلیون ارثی كه از پدرش برده بود.
2- یك میلیون مهریه از شوهرش گرفته بود.
3- پانصد هزار تومان جهیزیه گرفته بود.
4- طلا و غیره كه هم به او هدیه و كادو داده شده است.
همگی را اندوخته و هیچ چیزی از آن را تا به حال به مصرف نرسانیده است.
حال اینجا كدامیك از پسر و دختر سرمایه دار شدند؟!
ما می گوییم كه دختر. پس آیا حق دختر از حق مرد كمتر شد. البته این اعتراض در مورد قانون غربیها درست است چون دختران را ملكف می كنند كه بر خانواده و فرزندان و خودشان باید خرج كند و پول در بیاورند اگر در آن قانون به او كم بدهند ظلم شده است ولی در اسلام دیدید كه ظلمی روا داشته نشده بلكه در حق او بیشتر لطف و احسان شده تا مرد.

 و الله اعلم بالصواب
به نقل از سایت سنی انلاین

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: