چرا شیعه سیاه می ‌پوشد

الکلینی در الکافی از احمد بن محمد از ابی عبدالله –علیهما السلام- روایت مى كند که گفت: «یكره السواد إلاَّ فی ثلاث الخف والعمامة والكساء». «سیاه پوشیدن مکروه است مگر در سه چیز: موزه و عمامه و عبا»[1].

 و همچنین در کتاب الزی از او روایت شده که او گفت: «كان رسول الله -صلى الله علیه وآله وسلم- یكره السواد إلاَّ فی ثلاثة: الخف والكساء والعمامة». «پپامبر –صلى الله علیه وآله وسلم- سیاه پوشیدن را نمی ‌پسندید مگر در سه چیز موزه و عبا و عمامه»[2]. و حر عاملی در وسائل از صدوق و او از محمد بن سلیمان و او از ابی عبدالله –علیهما السلام- روایت مى كند که به او گفتم: «أصلی فی القلنسوة السوداء؟ قال: لا تصل فیها فإنَّها لباس أهل النار». «آیا با کلاه سیاه نماز بخوانم؟ «گفت: با کلاه سیاه نماز نخوان؛ چون لباس سیاه لباس اهل جهنم است»[3]. و صدوق در من لا یحضره الفقیه از امیر المؤمنین روایت مى كند که به یارانش گفت: «لا تلبسوا السواد فإنَّه لباس فرعون». «لباس سیاه نپوشید؛ چون لباس سیاه لباس فرعون است». و از حذیفه بن منصور روایت مى كند که گفت: در شهر حیره پیش ابی عبدالله -علیه السلام- بودم، که فرستادة خلیفه ابی العباس آمد و به او گفت که خلیفه تو را فرا خوانده است، او بارانی پوشید که یک روی آن سیاه و روی دیگر آن سفید بود، سپس گفت: با اینکه می دانم که این لباس اهل جهنم است آن را می ‌پوشم»[4]. و در بعضی روایت های شیعه آمده است که لباس سیاه لباس بنی عباس دشمنان آنها می ‌باشد. چنان صدوق در من لا یحضره الفقیه روایت می‌ کند: «روایت شده است که جبرئیل –علیه السلام- نزد پیامبر –صلى الله علیه وآله وسلم- آمد در حالی که قبای سیاه بر تن داشت و کمربندی داشت که خنجری در آن بود، پیامبر –صلى الله علیه وآله وسلم- فرمود: جبرئیل این چه لباسی است؟ جبرئیل گفت: لباس فرزندان عمویت عباس است، آنگاه پیامبر –صلى الله علیه وآله وسلم- نزد عباس رفت و گفت: عمو جان! فرزندان تو برای فرزندان من بلا خواهند بود، گفت: ای پیامبر خدا آیا خودم را اخته کنم؟ پیامبر فرمود: همه چیز مقدّر شده است». به ظاهر منظور از اهل جهنم در روایت هایی که گذشت کسانی هستند که روز قیامت به جهنم مى روند و در آن جاودانه می‌ مانند، و آنها فرعون و گروه های سرکشی امثال خلفای عباسی و کفار این امت و کفار امت ‌های گذشته هستند که لباس سیاه می پوشیده ‌اند[5].

و صدوق در من لا یحضره الفقیه به روایت از اسماعیل بن مسلم و او از امام صادق روایت مى كند که گفت: «خداوند به یکی از پیامبرانش وحی کرد: که به مؤمنان بگو لباس دشمنان مرا نپوشید، و خوراک دشمنان مرا نخورید، و راه دشمنانم را نروید، چون اگر این کارها را بکنید همانند دشمنانم دشمن من خواهید شد»[6].

و در کتاب عیون الأخبار بعد از نقل روایت با سندی دیگر که علی بن ابی طالب –رضی الله عنه- از پیامبر –صلى الله علیه وآله وسلم- روایت می ‌کند می گوید: «لباس دشمنان، لباس سیاه است، و غذای دشمنان نبیذ (شراب خرما، و انگور) و چیزهای نشرآور است، و قارچ سفید نرم و ماهی شناور و مارماهی آبنوس و ماهی مرده و قرار گرفته روی سطح آب و ماهی هایی که پولک ندارند …. خوراک آنها هستند، تا اینکه گفت: و جایی که دشمنان مى روند جاهایی است که هر کس برود متهم مى شود، و مجالس شان مجلس شرابخواری و سرگرمی بیهوده است، و مجالسی است که شرکت در آن برای ائمه و مؤمنان عیب است و مجالس گناهکاران و ستمگران و تباهکاران است[7].

بعد از بیان این همه روایات از ائمه که دربارة مذمّت لباس سیاه می ‌باشند و می‌ گویند که لباس سیاه لباس دشمنان است، سوال این است که چرا شیعه سیاه می ‌پوشند و لباس سیاه را لباس سیّدها قرار داده‌ اند ….؟!.
———————————————————

[1]- صاحب الوسائل در 3/278 حدیث آن را روایت کرده است و نگاه کنید فروع الکافی کلینی 6/449.

[2]- الکافی 2/205 باب لبس السواد، چاپ تهران 1315هـ، اما در این روایت عمامه قبل از عبا ذکر شده است.

[3]- الوسائل 3/281 باب (20) حدیث (3) ابواب لباس المصلی، و صدوق در من لا یحضره الفقیه 2/232 آن را روایت کرده است، و می‌گوید: امام صادق را در مورد نماز خواندن با کلاه سیاه پرسیدند گفت: در آن نماز نخوان زیرا لباس سیاه لباس اهل جهنم است. نگا: وسائل الشیعة 3/281.

[4]- من لا یحضره الفقیه 1/251 و صاحب الوسائل آن را از او در 3/278 ابواب لباس المصلی نقل کرده است. و روایت دوّم در الوسائل 3/279 حدیث (7) ابواب لباس المصلی، و من لا یحضره الفقیه 2/252 و الکافی 2/205 روایت شده است.

[5]- و همان گونه که در الوسائل آمده، در العلل والحضال هم آمده است، و من لا یحضره الفقیه 2/252.

[6]- الفقیه 1/252، و نگا: وسائل الشیعة 4/384، وبحار الانوار 2/291، 28/48.

[7]- عیون الاخبار 1/26.

Advertisements

یک پاسخ

  1. سلام
    اولا : بهتر است اظهار نظر در حوزه های تخصصی فقهی را به اهلش واگذاریم و با دیدن دو ر.ایت احساتس فقاهت نکنیم . بسیاری از ناگواری هایی که به آنها مبتلا هستیم ناشی ورود و اظهار نظر افراد غیر متخصص در حوزه های تخصصی است .

    ثانیا : فقها در این باره فتوا دارند لذا لطفا نظرات آنها را درج کنید . فقها و مراجع تقلید که اتفاقا این روایات را دیده ، روایات دیگر را هم دیده اند که احتمالا ( بخوانید قطعا ) شما ندیده اید و با جمع بندی «همه» روایات نتیجه شما را نگرفته اند . اجازه میفرمایید فتوای فقها و مراجع را مد نظر قرار دهیم .

    ثالثا : هیچ فقیهی چه شیعه و چه سنی حکم به حرمت لبس سواد ندارد و نهایتا چیزی که مورد بحث است حکم مکروهیت آن است !

    رابعا : مثلا ( یعنی یکی از وجوهی ک فقها مد نظر قرار داده اند ) فقها مخالفت ( در حد مکروهیت نه حرمت ) با سیاه پوشی را از آن باب دانسته اند که لباس رسمی بنی عباس یعنی دشمنان ائمه علیهم السلام بوده است لذا شیعیان را دعوت به عدم همرنگی با دشمنان میکردند ولی الان چنین رسمیتی در لباس دشمنان وجود ندارد .

    و اموری از این دست …

    متشکرم

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: