آيا قرعه كشى در اسلام جائز است يا خير؟

جواب در اموری که انسان اختیار انجام دادن و ترک آن را دارد تقسیم و گرفتن سهم به روش قرعه کشی حلال است، و همچنین در امور متعددی که مشابه آن باشد بطورى كه انسان متحير ميشود كه بعضی از آن را انجام داد و يا ترک کرد، و یا چیزی که مستحقانی داشته باشند که هیچیکدام  از آنها دارای امتیازی نباشند تا بر دیگران تفاضل یابند،

 پیغمبر صلی الله علیه و سلّم در مواضع مختلفی از قرعه کشی استفاده می کردند، او هر گاه به مسافرت می رفت در بین همسرانش قرعه می کشید، به اسم هریک از آنها که قرعه در می آمد او را با خود به مسافرت می برد، چنانکه در حدیث صحیح از عایشه رضی الله عنها چیزی روایت شده است که بر جایز بودن قرعه کشی دلالت دارد، نه تنها دلالت بلکه جزئی از برنامه هدایت ایشان – صلی الله علیه و سلّم – ميباشد در اموری که بعضی موقع به خاطر مساوات صاحب حقها در درجه استحقاقشان نسبت به آن حقّ  محلّ اختلاف واقع می گردید.

 

و همچنین در حدیث صحیح از پیغمبر – صلی الله علیه و سلّم – روایت شده است که فرمودند : لو يعلم الناس ما في النداء والصف الأول ، ثم لم يجدوا إلا أن يستهموا لاستهموا عليه ، ولو يعلمون ما في التهجير لاستبقوا إليه ، ولو يعلمون ما في العتمة والصبح لأتوهما ولو حبواً «. رواه البخاري (615) ، ومسلم (437) من حديث أبي هريرة –رضي الله عنه –

يعنى:  اگر مردم ثواب آنچه را که در ندا دادن (أذان گفتن) و صف اوّل نماز است درک می کردند، سپس برای رسیدن به آن چاره اى بجز قرعه كشى نداشتند قرعه کشی می کردند، و اگر ثواب آنچه را که در تهجیر(زود رفتن به مسجد براى اداى نماز فرض) است می دانستند در آن سبقت ميگرفتند، و اگرثواب آنچه را که درعتمة ( نماز عشاء) و نماز صبح است درک  می کردند خود را به آن می رساندند حتّی اگر با کشیدن جسمشان بر زمین می بود. روایت بخاری (615 ) و مسلم (437 ) از حدیث ابو هریره رضای خدا بر او باد.

اینکه پیغمبر صلی الله علیه وسلّم فرموده اند : » اگر مردم آنچه را که در ندا و صف اول است درک می کردند سپس به جز قرعه کشی نمی نوانستند به آن برسند قرعه کشی می کردند » منظور از ندا اذان نماز است ومنظور از استهام : قرعه کشی است، و این بدان معنی است که اگر مردم فضیلت اذان و ارزش آن و پاداش بزرگش را می دانستند، سپس راهی برای رسیدن به آن را نمی یافتند به خاطر کم بودن وقت اذانی بعد از اذان دیگر، یا به خاطر اینکه برای یک مسجد تنها یک نفر اذان می گوید قرعه کشی می کردند، و اگر فضیلت صف اول نماز جماعت را می دانستند و تنها یکبار آن را انجام می دادند و مکان و جا هم کم می بود، و همگی نمی توانستند نماز جماعت بخوانند، برایش قرعه می کشیدند، این حدیث دلیل بر ثبوت قرعه کشی است در حقوقی که مردم بسیار برایش جمع شده اند و همه آن را می خواهند، و معنی اینکه فرمودند : اگر آنچه را که در تهجیر است درک می کردند (منظور از تهجیر زود رفتن به مسجد براى اداى نماز)، و منظورازعتمة نماز عشاء است، و در این قسمت از حدیث ترغیب و برانگیختن مردم برای حضور در جماعت این دو نماز است وفضیلت زیاد درآنها می باشد، چون این دو نماز با کم کردن خواب از ابتدا و انتهای زمان خواب مشقت بیشتری بر نفس دارند، به همین سبب سنگین ترین نماز بر دوش منافقین هستند. به شرح نووی بر صحیح مسلم ( 4/ 158 ) مراجعه کنید، خداوند توفیق دهنده و هدایت کننده به سوی راست است.
 این مطلب از سايت نوار اسلام گرفته شده است.

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: