مجموع فتاوی

شوراي عالي مدارس اهل سنت جنوب ايران
هيأت فتوي
 
10/5/1377
الحمدلله و الصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و صحبه ومن والاه؛ أما بعد:

سؤال: آيا هزينه‌هايی كه به محصولات كشاورزی تعلق مي‌گيرد هنگام اخراج زكات بايد از محصول كم شود يا خير؟

جواب: با بررسي‌های لازم در موضوع فوق به اين نتيجه مي‌رسيم هزينه‌هايی كه شارع نصاً بدان‌ها اشاره نداشته با توجه به فلسفه وجوب زكات و رعايت حال مالك و مستحق و همچنين به سفارش شارع در رعايت حال مؤديان زكات و با در نظر گرفتن آرای فقها در تأثير هزينه‌هايی مانند آبياری و عدم آبياری در ميزان واجب، چنان‌چه هزينه‌های متعلقه يك سوم ارزش كل محصول يا بيشتر باشد از عهده مالك ساقط و زكات به آن تعلق نمي‌گيرد.

امور و مسايلی كه مد نظر قرار گرفته و در حكم صادره مؤثر بوده:
الف: در مال التجاره هزينه‌هايی چون اجاره مغازه، اجرت كارگران، و … بنابه نظريات موجود در فقه مدون از سرمايه و ربح حاصل كسر مي‌شود و مشمول زكات نمي‌گردد.
ب: در رابطه با زكات حيوانات: فقها تعليف و عدم تعليف حيوانات را در وجوب يا عدم وجوب زكات مد نطر قرار داده اما از هزينه‌هايی همچون حقوق چوپان و هزينه‌های نگهداری صحبتی به ميان نياورده‌اند.
ج: همان‌طور كه فقها كل هزينه كه علف باشد در اسقاط كل زكات مؤثر دانسته‌اند و همچنين بعضی از هزينه كه آبياری باشد در اسقاط قسمتی از زكات مورد توجه قرار داده‌اند لذا نتيجه مي‌گيريم كه بايد مصارف ديگر عليرغم مسكوت ماندن آن در كتب مدونه فقه مورد نظر قرار گيرد.
د: در مورد حد نصاب گاو و شتر كه فاصله 5 شتر و 30 گاو منظور شده و آن در حالی كه در بسياری از موارد فقهی مثل اضحيه و عقيقه از ارزش مساوی برخوردارند به اين نتيجه مي‌رسيم كه اين حد فاصل نسبتاً زياد از آن‌جا مورد نظر قرار گرفته كه هزينه نگهداری و تعليف و همچنين ميزان تلفات زياد گاو و كم شتر شرع را بر اين تصميم واقع‌بينانه واداشته و مد نظر بوده و از آن جايی كه شارع هزينه‌های كم را در توجه نداشته و هزينه‌های زياد را در توجه گرفته است با تحقيق و بررسی نتيجه مي‌گيريم كه شارع بين كم و كثير را يك سوم تعيين مي‌كند «إذا خرصتم فخذوا و دعوا الثلث فإن لم تدعوا الثلث فدعوا الربع» رواه الخمسه إلا ابن ماجه و صححه ابن حبان و الحاكم. و در وصيت «الثلث و الثلث كثير» متفق عليه «طعام الثلاثة يكفی الأربعة».

رئيس هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران       سيد احمد يگانه قلاتي

 

 

 
30/3/1381
الحمدلله والصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله وصحبه ومن والاه؛ أما بعد:
قال الله تعالي: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَأْكُلُوا أَمْوَالَكُمْ بَيْنَكُمْ بِالْبَاطِلِ إِلَّا أَنْ تَكُونَ تِجَارَةً عَنْ تَرَاضٍ مِنْكُمْ وَلا تَقْتُلُوا أَنْفُسَكُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُمْ رَحِيماً) (نساء: 29)
قال الله تعالي: (وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبا فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ) (بقره: 275)
هيأت فتوا با توجه به سؤال‌های مكرر مردم پيرامون سكه طلا كه شركت معروف به گلدكويست آن را عرضه مي‌كند بعد از بررسی و تحقيق با توجه به موارد ذيل اين معامله را از مصاديق أكل أموال الناس بالباطل مي‌داند و در نتيجه حرمت آن را اعلام مي‌دارد.
1- در خريد وفروش طلا اگر ثمن ومثمن در مجلس تسليم نشود ربای محض مي‌باشد.
2- بالا بودن درجه غرر به سبب جهالت و غير واقعی بودن قيمت.
3- اشكال در روش جلب مشتري.
در ضمن هيأت اعلام مي‌دارد هرگونه معامله‌ای كه يكی از موارد فوق در آن وجود داشته باشد حرام و ممنوع بوده لذا از عموم برادران و خواهران مسلمان مي‌خواهد از ورود به عرصه چنين معامله‌ای جداً خودداری نمايند.
رئيس هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران
سيد احمد يگانه قلاتي

1/8/1381

الحمدلله و الصلاة و السلام علی سيدنا رسول الله و علی آله و صحبه و من والاه  أما بعد:

هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران در سومين نشست خود مسايلی را مورد بررسی قرار داد از جمله كيفيت پرداخت زكات فطر و مقدار آن، كه در اين مورد پس از تبادل نظر و مشورت تصميم زير اتخاذ گرديد:
 1-كيفيت پرداخت زكات فطر
هيأت فتوی در اين مسأله چنين رأی داد كه با توجه به استقبال فقراء از كمك نقدی به جای طعام و نيز با توجه به رأی بسياری از علمای مذاهب اسلامی مبنی بر جواز پرداخت نقدينه به جای مطعومات ترتيبی داده شود تا هيأتی جهت دريافت وجوهات تعيين و به صلاحديد خودشان و شرايط مقتضی در محل و رعايت هر چه بيشتر اصول مذهب نسبت به تهيه مواد غذايی مورد نياز و يا توزيع نقدينه بر فقرا با قيد وكالت اقدام نمايند و در صورتی كه تشكيل چنين هيأتی مقدور نباشد افراد، خودشان اقدام به پرداخت فطريه بر يكی از دو وجه فوق نمايند.

 

 2- مقدار زكات فطر:
باتوجه به تفاوت نرخ طلا نسبت به سال گذشته و تغيير نصاب زکات هيأت فتوی در يازدهمين نشست خود بتاريخ 16/7/1383 در فتوای زکات فطر سال 1382 به شرح زير تجديد نظرکرد:
 افرادی که مبلغی در حدود 900000 (نهصدهزار) تومان يا معادل آن ذخيره دارند که حد نصاب پول است بايد فطريه‌ی خود را يک سيصدم اين مبلغ که 3000 (سه هزار) تومان می باشد بپردازند و يا معادل فطريه‌ی برنج که حدوداً 2800 (دوهزار و هشتصد) تومان مي‌شود پرداخت کنند. وکسانی که در اين حد نيستند بر حسب توانايی و همت خود يکی از غذاهای مورد استفاده و يا قيمت آن را بپردازند.
3- زكات فطر رمضان 1426
تصميم هيأت فتوی بر اين شد كه مقدار زكات فطر برای رمضان امسال همان مقداری باشد كه در سال قبل اعلام شده است.

رئيس هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران
سيد احمد يگانه قلاتي

 

 

15/8/1381
الحمدلله و الصلاة و السلام علی سيدنا رسول الله و علی آله و صحبه و من والاه  أما بعد:
در جواب استفتای امام جمعه محترم گاوبندی در مورد قبرستانی كه  از چهل و پنج سال به اين طرف متروكه بوده و اكنون محل تردد و زمين فوتبال است آيا در صورت خاكبرداری كامل برای استفاده عام المنفعه جايز است؟
هيأت فتوی پس از بازديد و بررسی دقيق از محل قبرستان متروكه مورد س‍ؤال، واقع در بخش گاوبندی توسط نماينده آن هيأت، اعلان داشت كه زمين فوق الذكر از مرافق عمومی است و ظن غالب بر پوسيده شدن اموات مدفونه است، لهذا به عنوان مقبره تلقی نمي‌گردد و حق اولويت با آن تصرفات عمرانی است كه به گونه‌ای عام المنفعه باشد.

و الله أعلم بالصواب
رئيس هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران
سيد احمد يگانه قلاتي

 

 

5/10/1381

الحمدلله و الصلاة و السلام علی سيدنا رسول الله محمد و علی آله و أصحابه و من اهتدی بهداه؛ أما بعد:
هيأت فتوا در خصوص استفتائيه‌ی اهالی لاور ميسان پيرامون زمين‌های ديمی كاري، پس از استماع گزارش نماينده اعزامی خود به منطقه و چهار ساعت بحث و تبادل نظر و بررسی موضوع به اين نتيجه رسيدند كه:
چون زمين مذكور بر وجه حراثه‌ای است مصلحت اقتضا مي‌كند كه زمين مورد نظر فعلاً تقسيم نشود و به صورت مرفق عام برای جماعت حسين محمد احمد باقی بماند.

رئيس هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران
سيد احمد يگانه قلاتي

 

 

 

11/12/1381

جناب آقای دكتر محمد نور امينی قشمي
السلام عليكم ورحمة الله و بركاته

با آرزوی سلامت و موفقيت روز افزون برای شما در جواب استفتائيه حضرتعالي:

   الف: در خصوص روش‌های مختلف پيشگيری از حاملگي:
1.  قرصهای جلوگيری از حاملگی (هورموني)
2.  كاندوم
3.   آمپول تزريقی (هورموني)
4.  كپسول كاشتنی زير پوستی (هورموني)
5.  آی يو دی (دستگاه داخل رحمي)
6.  بستن لوله در مردان
7.  بستن لوله در زنان
از نظر شرعی موارد يك تا پنج بلا مانع و در دو مورد 6 و 7 چون منجر به قطع نسل مي‌شود جايز نمي‌باشد.

ب‌: در خصوص شرايط مختلف مراجعين و انگيزه‌های آنان در پيشگيري:
1. صرفاً به خاطر عدم علاقه و عدم خواست زوجين.
2. جهت حاملگی در زمان مناسب ديگر در آينده و يا فاصله گذاری بين حاملگي‌ها.
3. ضرر حاملگی برای مادر.
4. امكان تولد فرزند با بيماری سخت (بالأخص بيماري‌های ژنتيك)
5. امكان قصور در تربيت و پرورش ساير فرزندان.
6. به خاطر مشكلات اقتصادی خانواده.
در پنج مورد اول مانع شرعی وجود ندارد و تنها در مورد ششم چون با مبانی اعتقادی منافات دارد جايز نمي‌باشد.

رئيس هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران
سيد احمد يگانه قلاتي

 

 

 

 
1/4/1382

جناب آقای دكتر محمدنور امينی قشمي
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

با آرزوی سلامت وموفقيت روز افزون برای شما در جواب استفتائيه حضرتعالي:

در مورد سقط جنين مبتلا به تالاسمی شديد در هفته های 10 تا 16 حاملگی هيأت فتوی در پنجمين جلسه خود به تاريخ 21/3/82 پس از بحث و بررسی مسأله به نتيجه رسيد كه سقط جنين مبتلا به تالاسمی شديد در هفته های 10 تا 16 حاملگی بلا مانع می باشد.

                                 
رئيس هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران
سيد احمد يگانه قلاتي

 

 

 

20/3/1382
الحمدلله والصلاة و السلام علی محمد و علی آله و أصحابه و من والاه؛ أما بعد:
هيأت فتوی در پنجمين جلسه خود به تاريخ 20/3/1382 در روستای طبل از توابع شهرستان قشم موضوعات:
الف: بيع نسيئه       ب: اجاره به شرط قرض
ج: پيش‌خريد (پيش‌فروش) كالاهای تجاري    د: كپی رايت
را مورد بحث و بررسی قرار داد و حكم مسأله به شرح زير اعلام مي‌دارد:
الف: بيع نسيئه
دين مبين اسلام معامله نسيئه را تجويز كرده است تا ميدانی برای تراحم بندگان به يكديگر باشد اما متأسفانه افرادی از آن سوء استفاده كرده و معامله نسيئه را با تصرفات خود به عينه  مي‌كشانند كه كاملاً در جهت خلاف شرع بوده چون به ربا منتهی مي‌شود لذا برای جلوگيری از وقوع در حرام لازم است كه معامله كنندگان نسيئه، زمان پرداخت را تعيين كنند و در صورت تأخير سودی بر آن نيافزانيد.
ب: اجاره به شرط قرض
يكی از مسايلی كه جامعه بدان مبتلا است و به آن صبغه شرعی داده شده اجاره منازل در مقابل دريافت مبالغی است كه به اسم معامله رهنی شناخته مي‌شود چون اين نوع معامله از مصاديق بيع و شرط و همچنين بيعتين فی بيعة است كه منهی عنه مي‌باشد نامشروع و باطل اعلام مي‌گردد. (قال رسول الله صلی الله عليه وسلم: من باع بيعتين فی بيعة فله أوكسها أو الربا) كسی كه دو معامله را در قالب يك معامله انجام دهد ربا پرداز است يا ربا خوار.
ج: پيش خريد (پيش فروش) اشيا و كالاهای تجاري
هنگامی مي‌تواند بر وجه شرعی واقع شود كه زمان تحويل جنس و قيمت آن كاملاً مشخص و معين شده باشد و مشتری كل قيمت را در مجلس عقد به فروشنده پرداخت كند و اوصاف منضبطه كالای مورد نظر در قرارداد قيد گردد و فروشنده به تحويل آن طبق اوصاف مذكور التزام دهد در غير اين صورت ربا يا كلاهبرداری پيش مي‌آيد.
د: كپی رايت
چاپ و كپی و هر نوع نسخه برداری از محصولات فكری و علمی افراد حقيقی و حقوقی اعم از كتاب، نوار، سي‌دي، و… بدون جلب رضايت آنان سرقت محسوب مي‌شود و ممنوع اعلام مي‌گردد.

رئيس هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران
سيد احمد يگانه قلاتي

 
20/3/1382

جناب آقای عبدالواحد معتمد قشمي
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

با آرزوی سلامت وموفقيت روز افزون برای شما در جواب استفتائيه حضرتعالی در مورد قرائت و حفظ قرآن در حال قاعدگي:
هيأت فتوی در پنجمين جلسه خود به تاريخ 20/3/82 در مسأله فوق به اين نتيجه رسيد كه چون تعليم وتعلم از مقاصد شرع می باشد وقول به ممنوعيت قرائت و لمس قرآن برای حائض و نفساء حرج ايجاد می كند لذا در زمان عادت ماهيانه قرائت ولمس قرآن فقط برای مدرسات وحافظات و دانش آموزان مستمر بلا مانع است.
                                 
رئيس هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران
سيد احمد يگانه قلاتي

 

 
17/9/1382
الحمد لله والصلاة والسلام علی سيدنا محمد وعلی آله وصحبه ومن والاه أما بعد:

هيأت فتوا در هفتمين جلسه كه در تاريخ 23/7/1382 در روستای هرنگ از شهرستان بستك تشكيل شد مسائل زير را در رابطه با رمضان مورد بررسی قرار داد:
1- تزريق آمپول
بيمارانی كه نياز به تزريق دارند بهتر است از رخصت شرع استفاده كرده و روزه نگيرند.
2- قطره (داروی چشم)
چكاندن قطره چشم برای روزه دار گرچه مبطل روزه نيست اما احتياط اين است كه در اثنای روز استفاده نشود.
3- چكاندن قطره در گوش وبينی مبطل روزه است
4-زكات فطر
كيفيت پرداخت و مقدار زكات فطر مقرر شد به فتوای مورخ 1/8/1381  عمل شود.                                  
                                           
رئيس هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران
سيد احمد يگانه قلاتي
الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام علی اشرف الأنبياء والمرسلين سيدنا محمد النبی الأمين وآله الطاهرين و صحابته أجمعين ومن دعا بدعوته واستن بسنته إلی يوم الدين؛ أما بعد:
هيأت فتوی در سومين جلسه خود بتاريخ 1/8/1381 دو موضوع:
الف: زكات دين(بدهكاري)
ب: پرداخت بهای مقدار واجب در زكات محصولات كشاورزي
 را مورد بحث و بررسی قرار داد و حكم هر مسأله را بشرح ذيل اعلام می دارد:
الف: زكات دين
سوال اول: آيا بر شخص، زكات مالی كه طلب دارد لارم است؟
جواب: طلب انواع مختلفی دارد:
الف: اگر بدهكارش شخصی است كه هر گاه از او خواسته شود توانايی پرداخت را دارد، و قرار پرداخت فيمابين آنها عند المطالبه است، در اين حالت طلبكار بايد سالانه سر موعد، زكات را بپردازد.
ب: اگر طلب او مؤجل باشد همچنين بايد ساليانه زكات را بپردازد.
ج و د: در صورتي‌كه بدهكار، معسر يا مماطل باشد، طلبكار بعد از دريافت حق خود فقط زكات يكسال بر او لازم است گرچه سال‌های زيادی بر آن گذشته باشد.
توجيه مطلب:
فرصت دادن به معسر مقتضای امر شارع است وكسی كه حقش مماطله شده، مظلوم است به دليل آيه: «وإن كان ذو عسرة فنظرة إلی ميسرة» وحديث «مطل الغنی ظلم».
سؤال دوم: در هنگام پرداخت زكات آيا بدهكاری شخص از موجوديش كسر مي‌گردد تا زكات به آن تعلق نگيرد؟
جواب: بدهكاران به انواع ذيل تقسيم مي‌شوند:
الف: بدهكار عند المطالبه كه هر لحظه آمادگی پرداخت را دارد، چنين فردی زكات آن قسمت از بدهكاريش بر او لازم نيست، چون زكات به مال نامی تعلق مي‌گيرد و شخص در بدهی عند المطالبه نمي‌تواند تصرفی داشته باشد كه موجب نمو شود.
ب: بدهكار مؤجل. ج: بدهكار مخيرّ.  د: بدهكار مماطل.
كه اين سه در هنگام پرداخت زكات، مقدار بدهكاری را از اموال خود كم نمي‌كنند و كل موجودی خود را كه سال بر آن گذشته زكات مي‌دهند.
ه‍: بدهكار معسر كه توان پرداخت را ندارد مشمول زكات نيست چون چيزی در بساط ندارد.
سؤال سوم: كشاورزانی كه محصولات خود را يكجا به دولت مي‌فروشند آيا مي‌توانند به جای اجناس زكوي، قيمت آن‌را پرداخت كنند؟
جواب: از آنجايي‌كه در شرايط امروزی قيمت اجناس زكوی از پرداخت عين آن برای فقرا با ارزش‌تر است، نه اينكه مانعی در آن ديده نمي‌شود بلكه بهتر به‌نظر مي‌آيد. چون با مقاصدی كه شرع برای بی نياز كردن فقرا در نظر گرفته موافق‌تر است.

 والله أعلم بالصواب
رئيس هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران
سيد احمد يگانه قلاتي

 

 

 

 

 

 
12/10/1382
الحمد لله والصلاة والسلام علی رسول الله وعلی آله وصحبه ومن والا اما بعد:
هيأت فتوی در هشتمين جلسه خود به تاريخ 10/10/1382در شهر قشم مسائلی را مورد بررسی قرار داد از جمله استفتائی در رابطه با حكم خريد و فروش و مصرف سيگار كه پس از بحث و بررسی موضوع هيأت بالاتفاق چنين رأی داد:

«از آنجايي‌كه تمامی عقلا بر مضرات سيگار و امثال آن اتفاق نظر دارند شكی در تحريم مصرف و هرگونه تعاون در تحصيل آن نيست».

والله ولی التوفيق
رئيس هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران
سيد احمد يگانه قلاتي
 

 

 
29/2/1383
الحمدلله والصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و صحبه و من والاه؛ أما بعد:

هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب با توجه به كثرت سؤال و استفتای مردم در مورد بيمه آن را در دو جلسه پی در پی (نهم و دهم) خود مورد بحث و بررسی قرار داد و پس از تبادل نظر و مناقشه حكم مسأله به شرح زير صادر شد:
با توجه به انواع بيمه‌های رايج: در خصوص بيمه‌های اجتماعی از قبيل خدمات خدمات درمانی و تأمين اجتماعی كه هدف از آن تعاون و همكاری با اقشار جامعه مي‌باشد اصل بر جواز آن است. اما در بيمه كالاهای تجاری در موارد غير نياز و ضروری توصيه به پرهيز از آن است.

رئيس هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران
سيد احمد يگانه قلاتي

 

 

13/12/1383
الحمدلله والصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و صحبه و من والاه؛ أما بعد:

سؤال اول: در مورد جراحی پلاستيك، رنگ مو وكاشتن مو:
الف) جراحی پلاستيك برای مجرد زيبايی جائز نيست چون كه مصداق بارزی از تغيير خلق الله است.
ب) رنگ مو برای زن شوهر دار جايز است مشروط به اينكه رنگ لاكی نباشد تا مانع وضو وغسل نگردد، اما مرد چناچه در سنين جوانی (زير چهل سال) باشد رنگ سياه اشكال ندارد ولی برای افراد بزرگتر بهتر است از رنگ غير سياه استفاده شود.
ج) كاشتن مو با توجه به ادله زير جايز نيست:
1. مو از امور زينتی است ودر مقاصد اساسی خلقت نمی گنجد.
2. در احاديث متعددی از وصل مو نهی شده است مانند «لَعَنَ اللَّهُ الْوَاصِلَةَ وَالْمُسْتَوْصِلَةَ…» الحديث
سؤال دوم: سؤال در مورد زكات صيد ماهي:
در مذهب امام شافعی اين گونه موارد زكات ندارد و اگر در هنگام تخليه صيد، فقرا حضور داشته باشند به عنوان صدقه به آنها داده شود.
سؤال سوم: در مورد زكات پدر به فرزند (پسر) قوی فاقد شغل:
فرزند قوی مكتسبی كه فاقد شغل است اولی تر است كه نفقه به او داده شود و در صورت ضيق نفقه از زكات استمداد شود.

رئيس هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران
سيد احمد يگانه قلاتي
16/9/1384
الحمدلله والصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و صحبه و من والاه؛ أما بعد:
حقوق زن مطلقه:
1- مهريه: مطلقه بر دو نوع است:
  الف: مطلقه قبل از دخول    ب: مطلقه بعد از دخول
اگر طلاق قبل از دخول واقع شود و مهريه نيز مشخص باشد بر شوهر لازم است نصف مهريه را به زن پرداخت نمايد و متعه‌ای به زن تعلق نمي‌گيرد. و بر او عده هم نيست.
و چنان‌چه زن اعلام تمكين نموده اما شوهر از حق خود استفاده نكرده است و بعد از مدتی طلاق واقع شود مرد مكلف به پرداخت نفقه برای مدت مذكور مي‌باشد و اگر چه  دخولی صورت نگرفته باشد.
 اما اگر طلاق بعد از دخول واقع شود،‌ شوهر مكلف است چنانچه مهريه مشخص است تمامی مهريه را پرداخت نمايد و اگر مهريه در زمان عقد مشخص نشده شوهر مكلف به پرداخت مهر المثل مي‌باشد.
2- متعه: متعه عبارت است از لوازم زندگی كه به حسب وضعيت شوهر به مطلقه‌ای كه دارای شرايط فوق باشد تعلق می گيرد.كه شامل اثاث البيت يك زن، از قبيل وسائل خواب و استراحت، آشپزی و غيره كه برای شوهران متوسط الحال چيزی در حدود يك ميليون تومان برآورد مي‌گردد و برای غنی و فقير طبق تشخيص قاضی زياد يا كم مي‌شود.
3- مسكن زن مطلقه در زمان عده: بر شوهر لازم است كه مسكنی مناسب در اختيار زن مطلقه (رجعيه ، بائنه ، متوفی عنها ، حامل يا غير حامل) قرار دهد.
4- نفقه زن مطلقه در زمان عده: زماني‌كه زن در عده طلاق رجعی باشد نفقه و كسوه به او تعلق مي‌گيرد. اما اگر زن در عده طلاق بائن باشد نفقه و كسوه به او تعلق نمي‌گيرد مگر اينكه زن حامله باشد كه در اين صورت مكلف به پرداخت نفقه و كسوه مي‌باشد. و چنان‌چه زن در عده وفات باشد نفقه و كسوه به او تعلق نمي‌گيرد اگر چه حامله باشد.
5- حضانت: حضانت فرزند تا سن هفت سالگی حق مادر است مشروط بر اينكه شوهر نكند و از سلامت عقل، جسم و اخلاق بر خوردار باشد و نفقه حضانت (هزينه فرزند و اجرت مادر) در زمان حضانت به عهده پدر مي‌باشد. اما بعد از هفت سالگی فرزند اختيار دارد كه يكی از والدين را بر گزيند و در هر دو صورت نفقه به عهده پدر مي‌باشد.

رئيس هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران
سيد احمد يگانه قلاتي

 

16/9/1384
الحمدلله والصلاة و السلام علی رسول الله و علی آله و صحبه و من والاه؛ أما بعد:
درجواب به سؤال مطرح شده پيرامون جواز يا عدم جواز پاسور بازی لازم است گفته شود که:
پاسور بازی به دو صورت انجام می گيرد:
الف) همراه با شرط: که در اين صورت به علت وجود قمار حرام می باشد. قال الله تعالي: (يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ) (مائده:90) 
ب) بدون شرط: در اين صورت پاسور بازی به شرط اينکه: 
1- منجر به ترک واجب نشود.
2-سبب وقوع درمحرمات نگردد مانند: (نزاع، کينه توزي، توهين، به ديگران و غيره) جزء اموری است مباح که نفعی به دنبال ندارد و هرچند که حرام نمي‌باشد اما شايسته مسلمان متعهد نيست که به دنبال آن باشد چون حداقل از امور مخل بالمروءه مي‌باشد. به دليل قول رسول الله  صلی الله عليه وسلم  «من حسن اسلام المرء ترکه ما لايعنيه» يعنی از محاسن مسلمان بودن انسان اين است اموری که منفعت ندارد را ترک كند.

رئيس هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران
سيد احمد يگانه قلاتي
17/9/1384
الحمدلله رب العالمين و الصلاة علی سيد المرسلين سيدنا محمد و علی آله و التابعين؛ أما بعد:

موضوع: نذرنامه‌ها و بخشش نامه‌هايی که سبب محروميت ميراث‌بران مي‌شود.
ارث بايد طبق دستور خدا و رسول خدا صلی الله عليه و سلم تقسيم گردد و تخطی از آن حرام مي‌باشد و توصيه مي‌شود كليه كسانی كه قصد وصيت دارند، و همچنين كاتبان وصيت‌نامه از هرگونه تبعيض بين اولاد و ضايع شدن حقوق ورثه شديداً پرهيز كنند، لذا هر وصيت‌نامه يا نذرنامه‌ای كه منجر به محروم كردن ورثه ذكور يا اناث از حق شرعی خود در ميراث گردد حرام و باطل است.
رئيس هيأت فتوای شورای عالی مدارس اهل سنت جنوب ايران
سيد احمد يگانه قلاتي

منبع:sultanolama

Advertisements

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s

%d وب‌نوشت‌نویس این را دوست دارند: